Oldtimers stralen

Ouderdom komt met gebreken. Dit geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor uw geliefde oldtimer auto of motor. Bij oldtimers steken mechanische gebreken de kop op en/of het plaatwerk begint roestvorming te vertonen. Aan alle problemen is op simpele wijze wat te doen, maar het houdt natuurlijk een keer op. Het blijven dan natuurlijk lapmiddelen.

Dan is een meer rigoureuze aanpak noodzakelijk. Het enige middel om uw oldtimer te behouden is dan een volledige restauratie: Uw oldtimer stralen en voorzien van een nieuwe verflaag.

Wij zijn gespecialiseerd in het stralen en opnieuw in een verfsysteem zetten van uw oldtimer en onderdelen van uw oldtimer!
Het verdient namelijk een speciale aanpak om deze onderdelen te behandelen.
 
Wij gebruiken voor deze procedure gemalen cokes, ook wel grit genoemd. Een groot voordeel van het stralen met grit is, dat het materiaal niet echt scherp is en er met een relatief lage druk gewerkt kan worden.
het voordeel hiervan is dat er geen vervorming optreedt van de te behandelen onderdelen.
 
De onderdelen krijgen na het stralen, indien gewenst, gelijk een behandeling tegen roestvorming, zie verfspuiten. Door het (altijd aanwezige) vocht in de lucht wordt onbeschermd plaatmateriaal namelijk in een mum van tijd  opnieuw aangetast door roest. Al is dit in het begin nog nauwelijks te zien. Wanneer er dan later de definitieve laklagen worden aangebracht, zou de roest lange tijd onopgemerkt verder kunnen gaan. Vandaar dus die onmiddellijke bescherming na het stralen.
 
Voor eventueel laswerk is zo'n grondlaag niet gewenst, omdat deze primer niet makkelijk te verwijderen is. In zo'n geval is het mogelijk om een lasprimer aan te brengen.
 
Er is een hoop mogelijk met stralen. Eén ding staat vast: u weet na de behandeling in ieder geval  hoe de staat is van uw oldtimerin werkelijkheid is. En dan is het aan de eigenaar zelf om te bepalen of er ( eventueel) gerepareerd gaat worden of niet.
 
Ook wanneer de auto een brandschade heeft opgelopen , kan er nog veel gered worden. het is echter wel zaak om de auto zo snel mogelijk te laten stralen. dit in verband met de chemische reactie die het staal ondergaat tijdens de brand. Vuur maakt metaal broos, waardoor de structuur zijn sterkte verliest. Na het stralen worden onderdelen in de zink gezet, dat de chemische reactie van het metaal tegengaat.